Daria Zawiałow i wszystko, co nie zmieściło się na podstawowych wersjach jej albumów

Zawsze pisząc recenzje albumów skupiałam się wyłącznie na ich wersjach podstawowych – każdy „bonus” uważałam za coś nadprogramowego, coś, co nie jest integralną, nierozłączną częścią wydawnictwa. Wychodziłam z założenia, że wszelkie utwory dodatkowe są wrzucone na płytę jako prezent artysty dla słuchaczy, ale nie łączą się ściśle z samym konceptem krążka – dlatego też nie uwzględniałam ich w ocenie końcowej. Nie inaczej było w przypadku recenzowanych przeze mnie albumów Darii Zawiałow – A Kysz! Helsinki. Uznałam jednak, że pewne rzeczy, które artystka zawarła na rozszerzonych edycjach tych wydawnictw są na tyle ciekawe, iż warto napisać o nich spontaniczny artykuł. Posłuchajcie niespodzianek, jakie wokalistka zawarła na A Kysz! (Deluxe Edition)Helsinki (Deluxe Edition) oraz (wydanym wczoraj) Helsinki (Special Edition).


A Kysz! (Deluxe Edition) (2017)

Edycja specjalna debiutanckiego A Kysz! została wydana kilka miesięcy po premierze podstawowej wersji tej płyty i zapowiadana była przez energiczny, gitarowy singiel Na Skróty, który lubię nazywać bardzo udanym przejściem ze stylistyki z pierwszego krążka wokalistki do Helsinek. Ta wkręcająca pop-rockowa kompozycja to nie jedyna nowość. Tuż obok niej znajduje się gitarowo-syntezatorowe Od Tygodnia Na Saskiej z wyjątkowo ciekawymi zwrotkami. Ponadto debiut Zawiałow został wzbogacony o trzy nagrania live z wyjątkowymi gośćmi u boku. Dwa z nich to kompozycje z albumu. Umieszczono tutaj Noce Ukryte wykonane razem z Belą Komoszyńską (wokalistką Sorry Boys), jednak ja za o wiele bardziej poruszający moment uznaję Niemoc, gdzie obok Darii Zawiałow słyszymy Piotra Roguckiego. Wokal tego artysty dodał kompozycji jeszcze więcej emocji. Zarejestrowano także niezwykły, subtelny cover Hello (Turn Your Radio On) Shakespeares Sisters, wykonany razem z Gabą Kulką. Najdziwniejszym momentem reedycji A Kysz! są nowe wersje singla Kundel Bury, które zostały wyłonione jako zwycięskie w konkursie organizowanym przez Sony Music Poland. O ile rework autorstwa POA można uznać za interesujący, o tyle remix Zagoora to dla mnie zabicie całej magii tego utworu na rzecz zrobienia z niego elektronicznego, klubowego hitu.


Helsinki (Deluxe Edition) (2019) & Helsinki (Special Edition) (2020)

Wersja deluxe drugiego albumu Darii Zawiałow ukazała się razem z premierą podstawowej. To na niej znajduje się najlepsza kompozycja w dyskografii artystki – niepowtarzalny Kryzys Wieku Naszego, genialny pod względem muzycznym i lirycznym. Wokalistka w żadnym innym utworze w swoim dorobku nie bawi się wokalem i manierą głosu tak jak tutaj. Kryzys Wieku Naszego to dowód na to, że Daria Zawiałow może mieć spore szanse na zostanie ikoną polskiego rocka. Utwierdzają w tym przekonaniu porywające, indie-rockowe Zimne Ognie. Na koniec, chwila oddechu – wzniosła, ładna ballada Freddie.

Wydawałoby się, że to wystarczy – jednak artystka wcale nie chce tak szybko żegnać się z Helsinkami i ponad rok po ich premierze postanowiła dać nam jeszcze w prezencie specjalną edycję tej płyty. Czym zdołała nas na niej zaskoczyć? Na Helsinki (Special Edition) nie znalazły się piosenki z Deluxe Edition, ale otrzymaliśmy zupełnie nowe kompozycje. Nowe wydanie płyty zapowiadał singiel Nie Mamy Czasu, swoim ejtisowym klimatem i umiarkowanym tempem przypominający trochę Gdybym Miała Serce. Wokalistka pozostała wierna stylistyce rodem z lat 80. również w niezwykle udanym, rockowym numerze Mania (zacieram ręce by usłyszeć ten utwór na nadchodzącej trasie Ostatni raz w Helsinkach – spodziewam się, że na żywo muzycy nadadzą mu jeszcze więcej energii). Kwarantanna przyniosła nam także Darię Zawiałow w wersji trapowej: Daj No to pełna wersja nagranego przez artystkę w maju #Hot16Challenge. Znalazł się tu także projekt nagrany z schafterem Ralphem Kaminskim – Czy Ty Słyszysz Mnie?, który jest jednak moim zdaniem jedną z mniej udanych współprac Zawiałow. Podobnie jak na reedycji A Kysz!, tak i tutaj znalazły się trzy nagrania live (Helsinki, Gdybym Miała Serce, Nie Dobiję Się Do Ciebie), które niezmiernie mnie ucieszyły, gdyż uwielbiam kompozycje z Helsinek grane na żywo (choć po cichu liczyłam, że w Gdybym Miała Serce usłyszymy Darię u boku Dawida Podsiadło). To jednak nie koniec niespodzianek. Na najnowszym wydaniu płyty znalazły się dwie nowe studyjne wersje znanych nam już utworów – i to nie w postaci tradycyjnych remixów. Mamy tu Szarówkę vol. 2, która aranżacji co prawda nie zmieniła, ale pojawił się w niej Janusz Panasewicz. Na uwagę zasługują Saloniki vol. 2, którym Bogdan Kondracki nową produkcją nadał elektronicznego, trochę łagodniejszego charakteru. Uważam, że to ciekawy rework, choć sercem pozostaję przy wersji oryginalnej. Przyznaję, że wielki ból sprawiło mi pozbawienie Helsinek Zbrodni Ikara oraz Wielkiej Płyty – jak się okazało, autorka nie przepada za tymi utworami (podczas gdy ja uważam je za jedne z najciekawszych). Nie zmienia to faktu, że niektórzy mogliby się od Darii Zawiałow uczyć, jak wydawać udane i intrygujące reedycje.


Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/laguna80/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/laguna80/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Dodaj komentarz